Het werk en het personeel

28 mei 2019 - Eindhoven, Nederland

Het werk vond ik op het begin heel erg saai. Je voelt je ook nutteloos, omdat je de Spaanse taal niet beheerst en je graag wilt helpen, wat niet mogelijk is want op het begin heb je niet alles onder die knie en zou je toch je 8 uur moeten maken. Naarmate 1 week begin je het onder de knie te krijgen en kan je ondanks dat je de taal niet beheerst veel andere dingen doen die te maken hebben met receptie werk.

En belangrijkste taken die ik moest uitvoeren waren verschillend per dienst. Je had namelijk diensten van 08:00 tot 16:00 en van 16:00 tot 00:00.

In de ochtenddienst checkte je eigenlijk zo goed als iedereen uit, elke gast moet namelijk voor 12:00 uitchecken met uitzondering van de late check out. Dit zijn gasten die namelijk betalen om langer in de kamer te blijven. Je controleerde in de ochtend altijd de cardex (informatie over de nieuwe gasten en dingen die de gasten bij aankomst in moeten vullen) en hielp gasten met de vragen die ze hadden en het verwisselen van de handdoeken.

Zelf had mijn voorkeur in de avond werken, deze dienst was namelijk veel leuker en hier werkte ik altijd met de leukere collega´s. je begon in de avond om 16:00 en startte dan met het zoeken van het juiste menu voor het buffet van de avond, hier kon ik altijd al zien wat ik s ´avonds kon eten. Verder werden de handdoeken geteld en vanaf 16:00 kwamen de meeste check in´s en ging de tijd lekker snel.

De verdere omgangsvormen die ik hier ervaarde verschilde erg per persoon. Op het begin had ik heel erg het gevoel dat ze je liever niet dan wel hadden. Dit kwam grotendeels, omdat jij het tussenpersoon bent, want je beheert de Spaanse taal niet en als er iets geregeld moest worden voor gasten op de kamer moest de housekeeping gebeld worden. De housekeeping beheerst de Engelse taal een beetje tot niet dus we stonden eigenlijk maar in de weg. Dit geld dan ook voor het snappen van het systeem. Het systeem is namelijk ook in het Spaans terwijl alle stagiaires uit andere landen komen. Het duurt dus een tijd voor je het helemaal onder de knie hebt. Wel merkte ik gelukkig na loop van tijd dat het hele leuke mensen zijn (natuurlijk niet iedereen), maar met sommige bouw je een band op en die zijn dan ook altijd bereid je te helpen.